Der er mange måder at spille på.
Her er beskrevet nogen dem vi spiller forholdsvis ofte på vores baner.
Når vi spiller indendørs på CQB banen, er det typisk kun Team Deathmatch vi spiller.
Team Deathmatch (TDM)
Relativt simpelt, 2 hold, med normalvis lige mange på hver hold, skal bekæmpe hinanden. Det hold der først får nedkæmpet det modsatte hold, har vundet.
Bliver man skudt, går man tilbage til safezone, og er ikke med igen før næste spil.
Kill confirmed
Samme princip som Deathmatch, men her bliver man stående med hånd i vejret når man er blevet skudt.
Ens eget hold kan genoplive en hvis man er blevet skudt. Det plejer at være ved at man holder sin hold kammerat på skulderen og tæller til 20. Det aftales hvor lang tid før begyndt spil.
Man kan også tælle ens modstander ud. Hvis man har skudt en fra modsatte hold, kan man holde dem på skulderen og tælle til 20, så er de helt ude, og kan ikke genoplives af deres hold.
Bunny hop
Dette bruger ofte til sidst på dagen, hvor vi har spillet de andre spil tidligere.
Det er en god måde at afslutte dagen på, og nemt at spille selvom man ikke er mange spillere.
Alle starter i 2-mands hold. Man tæller til 1 minut imens man løber ud på banen.
Man spiller i mange små hold, og det er samme princip som Deathmatch. Bliver man skudt, er man ude.
Når man bliver skudt, går man tilbage til start, her venter man på næste spiller som bliver skudt, og når man er 2 ved start, går man i gang igen, som et nyt hold.
Spillet stopper normalvis efter en timer der bliver sat ved spilstart. F.eks. på 20 minutter.
Man er konstant i gang, og skifter hele tiden hold.
Counter-Strike
Ligesom man kender det fra CS 1.6, Source og CS:GO spiller vi i 2 hold.
Counter Terrorists og Terrorists.
Terrorists skal placere en bombe attrap som vil “sprænge” efter programmeret tid.
Counter Terrorists skal disarmere bomben inden den sprænger.
Terrorists kan vinde ved enten at sprænge målet, ved at tiden løber ud, eller at nedkæmpe modstanderne; Counter Terrorists.
Counter Terrorists kan vinde ved at nedkæmpe Terrorists før at de kan placere og armere bomben, eller ved at desarmere bomben
Vi har en bombeattrap som kan sættes med tid, og som “sprænger” ved at afspille lyd via en højtaler.
Capture the Flag (CTF)
Denne er også kendt fra diverse video spil.
Der bliver placeret et eller flere flag på banen. Det gælder om at hente flaget, og tage det tilbage til ens egen base.
Man kan spille med at man har flere liv, eller ej. Har man flere liv er det typisk at man går tilbage til ens base, også kan man være med igen.
Spillet er slut når flaget er “captured”
Trouble in Terrorists Town (TTT)
Ved spilstart, står alle samlet. Alle trækker et kort, en kugle etc. Det er ligemeget. Der vil være en eller flere der trækker noget, som har en anden farve end de andre.
F.eks. ved et TTT spil hvor man er 8 spillere. Vil 2 spillere trække en gul kugle, og de resterende 6 vil trække en hvid kugle.
De 2 der trækker de gule kugler er “forrædere” og er på deres eget lille hold sammen. Deres mål er at dræbe de resterende 6 spillere, uden at blive opdaget.
Ingen af dem som har trukket de hvide kugler, ved hvem der er “forrædere” og må hele tiden være på vagt.
Spillet er slut, når enten alle der ikke er “forrædere” er skudt, eller “forræderne” er blevet skudt.